هوش مصنوعی و صنعت گردشگری
تاریخ انتشار : 1401/08/11
در حال حاضر، هوش مصنوعی در صنعت سفر و گردشگری گنجانده شده است و زندگی را برای مسافران در سراسر جهان آسانتر میکند. به عنوان مثال، امروزه برخی از اشکال پرکاربرد هوش مصنوعی در فرودگاه ها مانند سیستم های تشخیص چهره و دستگاه های اسکن امنیتی فرودگاه وجود دارد. درک هوش مصنوعی مفهوم هوش مصنوعی یا AI اساساً به رایانهها یا ماشینهایی اطلاق میشود که وظایفی را انجام میدهند که معمولاً برای انجام آنها به هوش انسانی نیاز دارند. به عنوان مثال، این می تواند یادگیری درس، تصمیم گیری، یا تشخیص و تفسیر گفتار باشد. هوش مصنوعی دهههاست که وجود داشته است، اما به تازگی است که رایانهها و سایر ماشینها به اندازه کافی پیشرفته و قابل اعتماد شدهاند که میتوانند کارهای پیچیده را بدون کمک انجام دهند. این مفهوم به شدت با ایدههای اتوماسیون مرتبط است، جایی که فرآیندها با دخالت کم یا بدون دخالت انسان انجام میشوند. در عصر مدرن، این یک واقعیت پذیرفته شده است که کسب و کارها مقادیر زیادی داده را جمع آوری و ذخیره می کنند. این می تواند به فعال کردن هوش مصنوعی کمک کند، با ماشین هایی که از داده ها برای انجام وظایفی از تجزیه و تحلیل داده ها و حل مسئله، تا ترجمه گفتار، پیام های مستقیم و بهبود شخصی سازی در طول سفر مشتری استفاده می کنند. نقش هوش مصنوعی در صنعت گردشگری ظرفیت هوش مصنوعی برای انجام وظایفی که به طور سنتی به عملکرد شناختی انسان نیاز دارند، آن را به ویژه برای کسانی که در صنعت سفر هستند مفید کرده است، زیرا استقرار هوش مصنوعی میتواند در وقت و هزینه کسبوکارها صرفهجویی کند، در حالی که به طور بالقوه خطاهای انسانی را حذف میکند و اجازه میدهد وظایف، در هر زمانی از روز، به سرعت انجام شوند. بیشتر هتلها و استراحتگاهها به شدت به ارائه خدمات عالی به مشتریان برای ایجاد شهرت خود متکی هستند و فناوری هوش مصنوعی میتواند به طرق مختلف به این امر کمک کند. به عنوان مثال، هوش مصنوعی را می توان برای بهبود شخصی سازی، سفارشی کردن توصیه ها و تضمین زمان پاسخگویی سریع، حتی در غیاب کارکنان، مورد استفاده قرار داد. نقش هوش مصنوعی در صنعت گردشگری هوش مصنوعی در صنعت گردشگری تا جایی پیشرفت کرده است که به طور منظم برای کمک و ارتباط با مشتریان استفاده میشود و از هر یک از این تعاملات «یادگیری» میکند و در نتیجه تعاملات آینده را بهبود میبخشد. علاوه بر این، هوش مصنوعی میتواند به کارهایی مانند تجزیه و تحلیل دادهها، محاسبات و حل مشکلات کمک کند، که همگی میتوانند برای صاحبان هتل ارزشمند باشند. نمونه هایی از هوش مصنوعی در صنعت گردشگری نقش هوش مصنوعی در دنیای تجارت در دهه گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است و به ویژه در چند سال اخیر شاهد پذیرش بسیار گسترده تری در صنعت گردشگری بوده ایم. در زیر، سه مواردی از مهمترین روشهایی که این فناوری در حال حاضر به کار گرفته شده است را می بینید چت بات ها و خدمات مشتری آنلاین برای هتل ها و سایر مشاغل در صنعت گردشگری، یکی از هیجان انگیزترین کاربردهای هوش مصنوعی، ارائه کمک به مشتریان به صورت آنلاین است. به طور خاص، قبلاً به منظور تقویت رباتهای چت در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و همچنین برنامههای پیامرسانی فوری، استقبال گستردهای صورت گرفته است. با استفاده از این روش، هوش مصنوعی قادر است به سوالات پاسخ دهد و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مشتریان قرار دهد، حتی زمانی که یک نماینده خدمات مشتری در دسترس نیست. مشتریان خواستار زمان پاسخگویی سریعتر در پلتفرمهای آنلاین هستند و هوش مصنوعی به کسبوکارها اجازه میدهد زمانهایی را ارائه دهند که برای انسان غیرممکن است. خدمات مشتری حضوری در حالی که استفاده از هوش مصنوعی برای تقویت خدمات مشتری آنلاین نسبتاً رایج است، یکی از روندهای نوظهور استفاده از این فناوری برای تعاملات حضوری خدمات مشتری نیز هست. مهمتر از همه، این قابلیت می تواند صف ها را در میزهای اطلاعات یا پذیرش قطع کند و کارایی کلی را بهبود بخشد. یک نمونه از این فناوری در عمل، ربات هوش مصنوعی «Connie» است که توسط هیلتون به کار گرفته شده است. این ربات از هوش مصنوعی و تشخیص گفتار برای ارائه اطلاعات توریستی به مشتریانی که با آن صحبت می کنند استفاده می کند. هر تعامل انسانی همچنین به آموزش ربات کمک می کند و کیفیت تمام ارتباطات آینده را بهبود می بخشد. علاوه بر این، Connie میتواند دستها و پاهای خود را حرکت دهد تا مسیرها را به مهمانان نشان دهد و با نورپردازی با رنگهای مختلف، احساسات مختلف انسانی را بیان کند. به طور مداوم از تعاملات انسانی درس می گیرد و قابلیت های خود را به خوبی تنظیم می کند. در واقع این یک تجربه لذت بخش برای مهمانان است. پردازش داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها در نهایت، درک این نکته مهم است که کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت سفر و گردشگری تنها به خدمات مشتری محدود نمی شود. در واقع، یکی از محبوب ترین و مؤثرترین کاربردهای آن برای جمع آوری و تفسیر داده ها به منظور نتیجه گیری در مورد مشتریان، شیوه های تجاری و استراتژی های قیمت گذاری است. مزیت کلیدی هوش مصنوعی در این زمینه خاص، توانایی آن در مرتبسازی سریع و دقیق حجم عظیمی از دادهها است، جایی که معادل آن برای انسان زمان قابل توجهی بیشتری میبرد و احتمالاً حاوی خطاهای بیشتری است. برای مثال، هتل Dorchester Collection از هوش مصنوعی برای مرتبسازی بازخورد مشتریان از نظرسنجیها، بررسیها و نظرسنجیهای آنلاین استفاده کرده است تا تصویر واضحتری از نظرات فعلی در زمان واقعی ایجاد کند. روندهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری در آینده انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) تخمین می زند که تعداد مسافران هوایی تا سال 2036 از 4 میلیارد به تقریباً 8 میلیارد افزایش خواهد یافت. با این حال، همه گیری غیرمنتظره کووید 19 بر صنعت سفر کاملاً تأثیر گذاشته است. حال بیایید ببینیم که چه روندهای هوش مصنوعی بر آینده صنعت سفر تأثیر می گذارد. جابجایی هوشمند چمدان فرودگاه ها سالانه میلیون ها چمدان را جابجا می کنند. متخصص فناوری اطلاعات فرودگاه SITA در حال استفاده از پتانسیل هوش مصنوعی برای سیستم های جابجایی چمدان های فرودگاهی است. فرودگاهها را میتوان در آینده با رباتیک و هوش مصنوعی کاملاً خودکار کرد و چمدانهای گمشده را هوشمندانه اداره کرد. در حال حاضر راه حل های هوش مصنوعی در برخی فرودگاه ها با پروژه های آزمایشی اجرا شده است. به عنوان مثال، فرودگاه آیندهوون با موفقیت از سیستم های جابجایی چمدان مجهز به هوش مصنوعی بدون برچسب چمدان استفاده کرده است. ربات ها و دستیارهای صوتی از آنجایی که همهگیری کووید-19 صنعت مسافرت را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، کارشناسان به دنبال مکانیسمهای پیچیدهتر بدون تماس برای فرآیندهای ورود و خروج و کمک به مسافران با سؤالات عمومی هستند. بنابراین سلف سرویس می تواند در دوران پس از همه گیری به یک امر عادی تبدیل شود. دستیارهای صوتی در حال حاضر به شدت در اتاقهای مهمان، کشتیها و امنیت فرودگاه استفاده میشوند. با شرایط حاکم، صنعت می تواند انتظار ظهور ربات ها و دستیارهای صوتی را داشته باشد.